اخذ نشان استاندارد

اخذ نشان استاندارد

استاندارد به معنای نظم و هماهنگی اشاره دارد. زمانی که اظهار می‌شود یک محصول یا کالا استاندارد است، به این معناست که تمام مقررات و معیارهای مشخصی که برای رعایت نظم و هماهنگی خاص در تولید آن تعیین شده، به احترام انجام پذیرفته است. این استانداردها به‌منظور اطمینان از کیفیت، ایمنی و هماهنگی در فرآیندها و تولیدات ایجاد شده‌اند.

آزمون‌ها و ارزیابی‌های متعددی برای محصول صورت گرفته‌اند تا اطمینان حاصل شود که محصول، مطابق با استانداردهای معین و به‌دست آمده از آزمایشات متنوع، با کیفیت و مشخصات تعیین شده است. این فرآیند از طریق اجرای آزمون‌های مختلف بر روی محصول، ایجاد گزارشات و تایید از سوی مراجع متخصص، به اهداف اطمینان از استاندارد بودن یک محصول منجر می‌شود.

دریافت نشان استاندارد برای همه محصولات ضروری نیست و بستگی به نوع محصول، صنعت موردنظر، و البته استانداردها و قوانین مرتبط با هر کشور دارد. اما درخواست و دریافت نشان استاندارد به عنوان یک نشانه کیفیت و اطمینان از مطابقت با استانداردهای مشخص، می‌تواند برای بسیاری از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مزیت داشته باشد.

اصولاً انواع علامت‌های استاندارد بر اساس مصوبات مراجع ملی یا بین‌المللی ارائه می‌شوند و به‌عنوان نمادی از تطابق محصول یا خدمات با استانداردهای مشخص شده عمل می‌کنند. این نشان‌ها می‌توانند متناسب با صنعت و نیازهای بازار متفاوت باشند.

درخواست نشان استاندارد به کارخانجات و تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا محصولات خود را از نظر کیفیت، ایمنی، و مطابقت با استانداردهای معتبر ارزیابی کنند و این امر به مشتریان نیز اعتماد بیشتری در خرید محصولات فراهم می‌کند. بنابراین، دریافت نشان استاندارد می‌تواند برای تضمین کیفیت و افزایش اعتبار در بازار، به ویژه در صنایعی که ایمنی و کیفیت اهمیت زیادی دارند، اهمیت داشته باشد.

انواع استانداردهای ملی

احتمالاً تا کنون به این نکته توجه نکرده‌اید که استاندارد چندین نوع دارد. ممکن است تصور شما فقط از یک نوع استاندارد وجود داشته باشد، به ویژه که اغلب ما با علامت‌های استاندارد روی محصولات روزمره آشنا هستیم. با این حال، باید این نکته را بپذیریم که دو دسته اصلی استانداردها وجود دارد: استانداردهای اجباری و استانداردهای تشویقی.

  1. استانداردهای اجباری:
    در این دسته، مقررات حداقلی برای ویژگی‌ها و خصوصیات محصول یا خدمات تعیین می‌شود. تولیدکنندگان ملزم به رعایت این استانداردها هستند و این استانداردها به عنوان یک الزام در بازار عمل می‌کنند.
  2. استانداردهای تشویقی:
    این نوع استانداردها به بهبود کیفیت و بهره‌وری تشویق می‌کنند. غالباً این استانداردها به عنوان ابزاری برای افزایش توانمندی‌ها و نوآوری در فعالیت‌های تولیدی به‌کار می‌روند.

تعیین استانداردهای ملی بر اساس نیازها و ویژگی‌های خاص هر کشور انجام می‌شود. این استانداردها بر اساس اطلاعات، تکنولوژی، و نیازمندی‌های جامعه تدوین و به‌روزرسانی می‌شوند. استانداردهای ملی ایران نیز به همین اصول عمل کرده و باعث تنظیم بازار داخلی و تقویت قابلیت رقابت صنایع ملی می‌شوند.

عوامل موثر بر رعایت اصول نشان استاندارد ملی

در اکثر کشورهای جهان، قوانین و مقررات استاندارد به صورت کلی تعریف شده‌اند و از آن‌ها به عنوان معیارهای اساسی برای تدوین و دریافت نشان‌های استاندارد استفاده می‌شود. اما اجرای این قوانین به عوامل مختلفی بستگی دارد و یکی از مهمترین این عوامل، فرهنگ جامعه است.

در ابتدا، نیاز به فرهنگ‌سازی در میان مردم برای استفاده از محصولات استاندارد وجود دارد. این فرهنگ‌سازی باعث می‌شود که تولیدکنندگان مجبور به رعایت استانداردها در تولید محصولات خود باشند؛ زیرا یکی از عوامل اساسی این فرهنگ، نهادینه‌سازی تعهد به رعایت استانداردها است.

به عبارت دیگر، اگر استفاده از محصولات استاندارد به عنوان یک عادت در جامعه جا بیفتد، تولیدکنندگان نیز به سمت رعایت استانداردها متمایل خواهند شد. این نهادینه‌سازی به مرور زمان باعث می‌شود تا استانداردها به عنوان یک معیار جدی در بازار و تولیدات مورد توجه قرار گیرند.

همچنین، توجه به مواردی نظیر دریافت مجوزهای لازم قبل از شروع فرآیند تولید ضروری است. این اقدام به جلوگیری از اتلاف سرمایه و کاهش بیکاری کمک می‌کند، زیرا تأمین مجوزها از ابتدا به تعهد به رعایت استانداردها و قوانین ملی تبدیل می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت پروانه استاندارد

برای دریافت نشان استاندارد برای کالا و محصولات در ایران، مدارک زیر مورد نیاز می‌باشند. این مدارک مناسب برای هر دو نوع استاندارد، تشویقی و اجباری، می‌باشند.

  1. آگهی ثبت شرکت:
    ارائه کپی برابر با اصل آگهی روزنامه ثبت شرکت تولیدی و آگهی ثبت تغییرات در صورت وجود.
  2. پروانه‌های تولید:
    ارائه کپی برابر با اصل پروانه ساخت.ارائه کپی برابر با اصل پروانه بهره‌برداری.ارائه کپی برابر با اصل پروانه فعالیت قانونی.
  3. ثبت برند و علامت تجاری:
    ارائه گواهی ثبت برند و ثبت علامت تجاری و تمامی مدارک مرتبط با علامت.
  4. مدارک مرتبط با مواد غذایی:
    ارائه مدارک گواهی بر دریافت سیب سلامت برای مواد غذایی.

همچنین، جهت افزایش کیفیت محصولات و کسب اعتبار بیشتر، مدارک اضافی نیز لازم است که عبارتند از:

  1. گواهینامه  ISO 9001:
    کپی گواهینامه ISO 9001.
  2. پروانه مدیریت کیفیت:
    ارائه کپی برابر اصل از پروانه مدیریت کیفیت.
  3. نمودار فرایند تولید:
    ارائه نمودار فرایند تولید.
  4. گواهی کالیبراسیون:
    ارائه گواهی کالیبراسیون که جهت کنترل کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

توجه: این مدارک مهم برای تاسیس و راه‌اندازی یک واحد تولیدی است و باید هنگام درخواست نشان استاندارد ارائه گردد.

هزینه‌های دریافت استاندارد

هزینه‌های دریافت نشان استاندارد متغیر و بستگی به عوامل مختلفی دارد. این هزینه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. هزینه ثبت شرکت:
    این شامل هزینه‌های مرتبط با تاسیس و ثبت شرکت است و از جمله مدارک لازم برای درخواست استاندارد ملی می‌باشد.
  2. هزینه استعلام ثبت برند:
    در صورت استفاده از برند خود در محصولات یا خدمات، هزینه استعلام ثبت برند نیز ممکن است افزایش یابد.
  3. هزینه‌های مربوط به مشاوره:
    در صورت استفاده از خدمات مشاوره توسط کارشناسان ثبت دانا یا سایر مشاوران، هزینه‌های مرتبط با این مشاوره‌ها نیز ممکن است محاسبه شود.
  4. هزینه‌های پلمپ دفاتر:
    پلمپ دفاتر و مکاتبات مرتبط با فرآیند ثبت شرکت نیز از هزینه‌های ضروری است.

برای دریافت اطلاعات دقیق تر و به‌روزتر در مورد هزینه‌های مرتبط با دریافت نشان استاندارد، می‌توانید با کارشناسان ثبت گلسار تماس بگیرید و اطلاعات جزئی‌تری را دریافت کنید. این کارشناسان می‌توانند شما را در تمام مراحل ثبت و اخذ استاندارد راهنمایی نمایند و اطلاعات دقیقی در مورد هزینه‌ها ارائه دهند.

مدارک لازم

مدارک مورد نیاز برای اخذ نشان استاندارد

مدارک مورد نیاز:

۱- فرم درخواست (تکمیل و امضاء مدیرعامل) ایمیل و شماره همراه به نام مدیرعامل شرکت الزامیست.
۲- تصویر برابر اصل جواز تاسیس یا پروانه بهره‌برداری یا پروانه كسب شركت، واحد يا كارگاه توليدی
۳- تصوير آگهی ثبت شرکت و آخرین آگهی ثبت تغييرات شركت در روزنامه رسم
۴- تصویر کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل
۵- تصویر آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی و تکمیل فرم علامت تجاری
۶- تصویر پرسشنامه فنی
۷- اطلاعات آزمایشگاه واحد تولید
۸- گواهینامه معتبر تایید صلاحیت مسئول کنترل کیفیت
۹- مدارک مبنی بر اخذ ایران کد
۱۰- تصویر فیش واریزی سامانه

جهت مشاوره آنلاین همین حالا تماس بگیرید!

مجموعه ثبت گلسار برای ارائه خدمات بهتر به شما مشتریان عزیز بستری قوی برای پشتیبانی و ارائه مشاوره فراهم کرده است شما می‌توانید در هر مرحله با مشاوران ثبت گلسار در ارتباط بوده تا تمام ابهامات و مشکلاتتان برطرف شود.
خدمات ما

دیگر خدمات مجموعه ثبت گلسار

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌های خدمات ثبت گلسار