اخذ مجوز نشان حلال

اخذ مجوز نشان حلال

نشان حلال

نشان حلال به معنای نمونه علائم تجاری است که باید روی محصولات غذایی درج شود. این نشان از کلمه “حلال” در دین اسلام الهام گرفته شده است.

این نشان به عنوان علامتی جهانی برای محصولاتی که در کشورهای اسلامی تولید می‌شوند، صادر می‌شود. از این نشان بر روی محصولاتی نظیر غذا، دارو و محصولات بهداشتی استفاده می‌شود.

این نشان برای اولین بار در کشور مالزی معرفی و ثبت شده است. بر اساس ماده 1 قوانین صدور نشان حلال، مواد مورد استفاده در خوراکی‌ها و غذاهای حلال، مطابق با قوانین اسلامی و به عنوان موارد مجاز در نظر گرفته شده و به این ترتیب، محصولات حاوی این مواد به عنوان حلال شناخته می‌شوند.

وضع قوانین و مقررات برای تعیین کیفیت و مشخصات مطلوب یک کالا یا خدمات را “استاندارد” می‌نامند. استانداردها می‌توانند به شکل کارخانه‌ای، شرکتی، ملی، منطقه‌ای یا جهانی باشند.

در ایران، استاندارد ملی توسط سازمان ملی استاندارد کشور تهیه می‌شود و اخذ آن به عنوان یکی از پیش‌نیازهای بسیاری از مراحل تولید شامل اخذ پروانه بهره‌برداری و یا سیب سلامت مواد غذایی است.

شرایط ثبت نشان حلال

برای ثبت نشان حلال، محصول مورد نظر باید با رعایت شرایط زیر تولید شده و فاقد هرگونه مواد مخالف با شریعت اسلام باشد:

مواد تشکیل‌دهنده

  • مواد استفاده شده در ترکیب محصول باید تماماً با مقررات اسلامی مطابقت داشته باشند.
  • هیچ گونه ماده مجازی که در احکام دینی ممنوع یا نامرغوب تلقی شده باشد، در ترکیب محصول نباید وارد شده باشد.

تولید و حمل و نقل

  • در زمان آماده‌سازی، تولید، حمل و نقل، و نگهداری محصول، از تجهیزات و موادی باید استفاده شود که همگی با موازین اسلامی سازگار باشند.
  • هیچگونه ماده غیرمجازی نباید در همراهی با محصول استفاده شود، و این موارد باید از هرگونه تماس با مواد غیرمجاز خودداری کنند.

اطمینان از رعایت این شروط از طریق یک فرآیند ارزیابی دقیق از سوی مراجع متخصص در حوزه حلال انجام می‌شود. تضمین که هیچ مواد غیرمجازی در هیچ یک از مراحل تولید، حمل و نقل، یا نگهداری محصول وجود ندارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است تا نشان حلال به درستی به محصول مورد نظر اختصاص یابد.

نشان حلال استاندارد

غذاهای حلال، حتی اگر در کارخانه‌ها و تولیدی‌های غیر حلال نگهداری شوند، به شرطی که یک ناظر شرعی در تمامی مراحل تولید محصول حاضر باشد و تمامی تمهیدات و شئونات اسلامی مربوط به تماس مواد حلال و حرام رعایت شود، ممکن است.

در صورت مشترک بودن وسایل تولید، حمل و نقل، و ذخیره محصولات، در زمان تولید محصول حلال، باید موارد بهداشتی را رعایت کرده و وسایل را به صورت کامل و مطابق با ضوابط اسلامی شستشو داد. همچنین، ناظر شرعی باید در تمام مراحل تولید، از تولید تا نگهداری، در نظر گرفته شود.

گواهی حلال، دارای اعتبار مشخص و تاریخ انقضا است. پس از انقضای گواهی، اعتبار قانونی آن از دست می‌رود. دارندگان محصولات حلال باید قبل از پایان مهلت انقضا، اقدام به تمدید گواهی کنند تا نشان حلال به درستی حفظ شود و محصولات مرتبط با این نشان به بازار عرضه شوند.

مراحل اخذ استاندارد و نشان حلال به ترتیب زیر می‌باشد:

  1. تکمیل تقاضانامه اخذ استاندارد:
    شروع فرآیند با تکمیل تقاضانامه اخذ استاندارد برای محصول یا خدمات خاصی که قصد اخذ استاندارد آن را دارید.
  2. تعیین مسئول کنترل کیفی:
    مشخص کردن فرد یا تیم مسئول برای کنترل کیفیت در تمام مراحل فرآیند تولید یا ارائه خدمات.
  3. تکمیل مدارک لازم:
    ارائه مدارک ثبتی شرکت و کد اقتصادی ایران جهت شناسایی و ثبت شرکت شما.
  4. مستندسازی استاندارد یا پایه ملی:
    تهیه مستندات مرتبط با استاندارد ملی یا پایه‌های ملی ولی که محصول یا خدمات شما باید به آنها تطابق داشته باشند. همچنین، مستندسازی تست محصولات یا خدمات از جمله این مراحل است.
  5. اجرای مستندات:
    اجرای تمامی مستندات کنترل کیفیت و تضمین مطابقت با استانداردها.
  6. ارزیابی و ممیزی:
    انجام ارزیابی و ممیزی توسط مراجع متخصص در حوزه اخذ استاندارد و نشان حلال.
  7. اخذ پروانه کاربرد استاندارد:
    پس از پایان مراحل ممیزی و اطمینان از مطابقت با استانداردها، درخواست اخذ پروانه کاربرد استاندارد تشویقی یا اجباری را ارائه دهید.

پس از اجرای این مراحل و درخواست پروانه، سازمان مربوطه می‌تواند پس از بررسی‌های لازم، به شما اجازه استفاده از استاندارد و نشان حلال را بدهد. در نهایت، نگهداری و به‌روزرسانی مستندات و پروانه از اهمیت بسیاری برخوردار است تا همیشه با تغییرات و بهبودهای ممکن همگام شوید.

مدارک لازم

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز نشان حلال

مدارک مورد نیاز:

۱-گواهینامه‌های بین المللی و ایزوها از جمله استانداردهای 22000، 9001، HACCP ،GMP.
۲-برند تبلیغاتی شرکت
۳-پروانه استاندارد اجباری
۴-پروانه بهره‌برداری وزارت صنایع
۵-پروانه بهره‌برداری بهداشت
۶-مدارک ثبتی شرکت
۷-پروانه ساخت محصولات
۸-فلوچارت تولید و بسته‌بندی محصولات و مراحل تولید
۹-پروانه بهداشت مجوز ناظر شرعی در موردکشتارگاه‌ها
۱۰-پروانه دکتر دامپزشک در مورد کشتارگاه‌ها
۱۱-ارسال اسامی ترکیبات اصلی و افزودنی‌های محصولات و منابع تهیه هر یک از آن‌ها، فرآیند تولید هر بخش، منابع آب مورد استفاده و مدارک مربوطه، نام هر یک از محصولات و میزان تولید هر کدام

جهت مشاوره آنلاین همین حالا تماس بگیرید!

مجموعه ثبت گلسار برای ارائه خدمات بهتر به شما مشتریان عزیز بستری قوی برای پشتیبانی و ارائه مشاوره فراهم کرده است شما می‌توانید در هر مرحله با مشاوران ثبت گلسار در ارتباط بوده تا تمام ابهامات و مشکلاتتان برطرف شود.
خدمات ما

دیگر خدمات مجموعه ثبت گلسار

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌های خدمات ثبت گلسار