لوایح مالیاتی
تشخیص درآمد مشمول مالیات و تعیین مالیات طبق قانون مالیاتهای مستقیم، به عهدهی سازمان امور مالیاتی کشور است. زمانی که مؤدیان با یک مشکل مالیاتی مواجه میشوند، مانند تشخیص مبلغ مالیاتی بیش از انتظار، میتوانند در صورت اعتراض، حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ، شخصاً یا از طریق وکیل تامالاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه کنند. در این صورت، پرونده برای رسیدگی به مراجع حل اختلاف ارجاع داده میشود. در این مرحله، مؤدی هنگام دعوت به هیئت حل اختلاف برای دفاع از خود، دو گزینه پیش رو دارد: یا دفاعیات خود را شفاهی ارائه دهد یا آنها را به صورت مکتوب تنظیم کند. به این متن مکتوب، لایحهی دفاعیه گفته میشود.
این لایحهی دفاعی میتواند برای اعتراض به صورتحساب تعیین شده توسط سازمان تامین اجتماعی، درخواست بخشش جرایم مالیاتی، دفاع در دیوان عدالت اداری و موارد مشابه تنظیم شود.
در صورتی که مؤدی یک شرکت (شخص حقوقی) باشد، لایحه باید روی سربرگ شرکت و با مهر و امضای مدیرعامل تهیه شود. اما اگر مؤدی شخص حقیقی است، الزامی به استفاده از سربرگ وجود ندارد. به طور کلی، توصیه میشود لایحهی دفاعیه در یک صفحه خلاصه شود.
لایحهنویسی در مراجع حل اختلاف مالیاتی معمولاً دو بخش دارد:
- مسائل فنی: این بخش شامل موضوعات مرتبط با حسابداری و حسابرسی و تکنیکهایی است که حسابداران از آن استفاده میکنند.
- مسائل حقوقی: رسیدگی در مراجع حل اختلاف مالیاتی یک فرایند حقوقی است و در این بخش، مؤدی باید از ادبیات و استدلالهای حقوقی مناسب استفاده کند.
هیئتهای حل اختلاف مالیاتی
مرجع رسیدگی به تمام اختلافات مالیاتی، بهجز مواردی که قانون مالیاتهای مستقیم مرجع دیگری تعیین کرده باشد، هیئت حل اختلاف مالیاتی است.
هر هیئت حل اختلاف مالیاتی متشکل از سه عضو به شرح زیر میباشد:
- نماینده سازمان امور مالیاتی: این عضو از میان کارمندان با تجربه سازمان امور مالیاتی انتخاب میشود که حداقل ده سال سابقه خدمت و شش سال سابقه کار تخصصی در امور مالیاتی داشته باشند.
- نماینده قوه قضائیه: این عضو معمولاً یک قاضی بازنشسته است، اما در صورت نبود قاضی بازنشسته واجد شرایط، رئیس قوه قضائیه به درخواست سازمان امور مالیاتی، یک قاضی شاغل را برای عضویت در هیئت معرفی میکند.
- نماینده مؤدی: این عضو از سوی مؤدی مالیاتی از میان نمایندگان اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، جامعه حسابداران رسمی، مجامع حرفهای، تشکلهای صنفی یا شورای اسلامی شهر انتخاب میشود. در صورت عدم انتخاب نماینده توسط مؤدی، سازمان امور مالیاتی با توجه به نوع فعالیت مؤدی، نمایندهای را از میان گزینههای مذکور انتخاب خواهد کرد.
هیئت حل اختلاف مالیاتی موظف است در صورت اهمیت پرونده، حکم آن را حداکثر ظرف یک هفته صادر کند. در غیر این صورت، پس از تکمیل مراحل رسیدگی، حکم صادر خواهد شد.
فرق بین هیئت 216 با 251 مکرر چیست؟
هیئتهای حل اختلاف مالیاتی دو نوع اصلی دارند که هر کدام وظایف و حوزه اختیارات متفاوتی دارند.
هیئت موضوع ماده 216 قانون مالیاتها: این هیئت در چارچوب قوانین و مقررات مالیاتی به بررسی مجدد پرونده میپردازد و میتواند آرای قبلی را تایید، اصلاح یا نقض کند. در واقع ماده 216 قانون مالیاتهای مستقیم به این موضوع اشاره دارد که اگر یک فرد یا شرکت در پرداخت مالیات با دولت دچار مشکل شود و دولت قصد داشته باشد مالیات را به صورت اجباری دریافت کند، مؤدی میتواند شکایت خود را به هیئت موضوع ماده 216 قانون مالیاتها ارائه کند.
هیئت موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیاتها: این هیئت به درخواستهایی رسیدگی میکند که مؤدیان به دلایل خاص و پس از طی مراحل عادی رسیدگی، همچنان اعتراض به مالیات قطعی خود دارند. این شرایط ممکن است از نظر مؤدی به این صورت باشد که مالیات تعیین شده ناعادلانه است، مؤدی معتقد باشد که سازمان امور مالیاتی در اعمال قوانین اشتباه کرده است یا اینکه مؤدی و سازمان امور مالیاتی در تفسیر یک قانون مالیاتی خاص اختلاف نظر داشته باشند.
به دلیل پیچیدگیهای حقوقی و الزامات قانونی، توصیه می شود برای تنظیم لوایح مالیاتی از خدمات مشاوران و کارشناسان مجرب ما در ثبت گلسار استفاده کنید. همچنین، برای اطلاع دقیق از هزینهها و شرایط خدمات مشاوره مالیاتی در رشت و خدمات تنظیم لوایح مالیاتی میتوانید با شماره 01391011012 تماس بگیرید.
تنظیم لوایح مالیاتی در رشت توسط ثبت گلسار
یکی از خدمات تخصصی که شرکت ثبت گلسار ارائه میدهد، تنظیم لوایح مالیاتی است. تخصص و تجربه تیم ثبت گلسار در این زمینه میتواند به کسبوکارهای بزرگ و کوچک کمک کند تا در زمان بروز مشکلات مالیاتی، از حقوق خود دفاع کنند.
شرکت ثبت گلسار با بهرهگیری از کارشناسان مجرب در حوزه خدمات مالیاتی و حسابداری در رشت، آماده ارائه خدمات حرفهای به شما است. این شرکت به عنوان یکی از پیشروان در عرصه امور مالی و حسابداری در استان گیلان شناخته میشود و با تکیه بر تخصص و تجربه خود، قادر است تمامی امور ادارای شما از جمله تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی و ثبت شرکت در انزلی را به بهترین نحو مدیریت کند.
بدون هیچ نگرانی، امور مالی خود را به متخصصین شرکت ثبت گلسار بسپارید و از خدمات حرفهای و مطمئن ما بهرهمند شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.
شورای عالی مالیاتی
یکی از نهادهای مهم در سیستم مالیاتی، شورای عالی مالیاتی است که به حل اختلافات مالیاتی میپردازد. این شورا به شکایات مؤدیان در مورد آرا صادره از هیئت حل اختلاف مالیاتی رسیدگی میکند.
انتخاب رئیس شورای عالی مالیاتی از میان اعضای شورا صورت میگیرد و او باید شرایط خاصی را داشته باشد. رئیس شورا باید از میان کارمندان وزارت اقتصاد و امور دارایی انتخاب شود، که این امر بیانگر تخصص او در حوزههای اقتصادی و مالی است. شورای عالی مالیاتی از 25 نفر عضو تشکیل شده است.
وظایف شورای عالی مالیاتی عبارتند از:
- یکی از مهمترین وظایف شورای عالی مالیاتی، تدوین بخشنامهها و آییننامهها است. این آییننامهها و بخشنامهها باعث میشوند که همه افراد، اعم از مؤدیان و ماموران مالیاتی، قوانین مالیاتی را به یک نحو درک کنند و در نتیجه، اختلاف و سوءتفاهمها کاهش یابد.
- جامعه و اقتصاد دائماً در حال تغییر هستند. قوانین قدیمی ممکن است با شرایط جدید سازگار نباشند و باعث ایجاد مشکلات شوند. شورای عالی مالیاتی موظف است راهکارهایی برای اصلاح و تغییر قوانین ارائه دهد.
- در صورتی که رئیس کل سازمان امور اقتصادی یا وزیر دارایی نیاز به نظر کارشناسی، مشورت یا پیشنهاد در مورد مسائل مالیاتی، اقتصادی یا قانونی داشته باشند، میتوانند از نهادها و مراجع مختلف، از جمله شورای عالی مالیاتی یا سایر مراجع ذیصلاح، درخواست مشورت کنند. این مشاورهها معمولاً در زمینههایی نظیر اصلاحات قوانین، اجرای صحیح مقررات، و ارزیابی تاثیرات اقتصادی و مالیاتی صورت میگیرد.
- یکی از وظایف دیگر شورای عالی مالیاتی، رسیدگی به شکایات مؤدیان نسبت به تصمیمات هیئتهای حل اختلاف مالیاتی است.
- هر فردی که مالیات میدهد، حق دارد در صورتی که احساس کند به او ظلم شده است، شکایت خود را مطرح کرده و مورد رسیدگی قرار گیرد. مراجع رسیدگی کننده، نظیر هیئتها و شوراهای حل اختلاف مالیاتی، باید به تمامی شکایتها بدون توجه به ماهیت آنها رسیدگی کنند.
- در مواردی که اختلاف بین مؤدی و سازمان امور مالیاتی بهوجود میآید و حل و فصل آن در هیئتهای حل اختلاف مالیاتی ممکن نیست، پرونده به شورای عالی استان ارجاع میشود تا در این شورا بررسی و رسیدگی شود.
- مراجع مختلفی مانند هیئتهای حل اختلاف مالیاتی و شورای عالی مالیاتی به پروندههای مالیاتی رسیدگی میکنند. اگر هر کدام از این مراجع روشهای متفاوتی برای رسیدگی به پروندهها داشته باشند، ممکن است تصمیمات متفاوتی برای پروندههای مشابه گرفته شود. این تفاوت در تصمیمگیریها باعث میشود که مودیان مالیاتی نتوانند به طور دقیق پیشبینی کنند که در صورت بروز اختلاف مالیاتی، چه تصمیمی برای پرونده آنها گرفته خواهد شد. بنابراین، شورای عالی مالیاتی موجب ایجاد هماهنگی و یکنواختی در تصمیمگیریها و اجرای قوانین میشود.
- پس از صدور رای توسط هیئتهای حل اختلاف مالیاتی یا سایر مراجع قضایی مربوطه، یک نسخه از آن رای باید به مراجع انتظامی (مانند پلیس یا سایر نهادهای مربوط به اجرای قانون) ارسال شود. این اقدام میتواند در مواردی باشد که رای صادره مربوط به مسائل حقوقی و اجرایی است که نیاز به همکاری و نظارت از سوی دستگاههای انتظامی دارد.
مزایای تحریر لایحه دفاعی مالیاتی توسط ثبت گلسار در رشت
درک قوانین مالیاتی نیازمند تخصص است و تغییرات مداوم این قوانین، موجب سردرگمی کسبوکارها میشود. بنابراین، برای پیشگیری از بروز مشکلات و اعمال جرایم، بهتر است از متخصصان این حوزه کمک گرفته شود.
شرکتهای مشاوره مالیاتی میتوانند با ارائه خدمات دقیق، از بروز مشکلات مالیاتی برای کسبوکارها جلوگیری کنند. در صورت بروز مشکلات مالیاتی نیز، شرکت ثبت گلسار با بهرهگیری از تخصص خود، قادر است لایحههای مالیاتی را با دقت تنظیم کند تا این مشکلات در هیئتهای حل اختلاف به راحتی رفع شوند.
از جمله مهمترین مزایای تنظیم لایحه دفاعی مالیاتی توسط شرکت ثبت گلسار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش خطرات مالیاتی
- تسهیل در ارتباط با مراجع مالیاتی
- افزایش روشن بینی و شفافیت
- کاهش تخلفات مالیاتی
- تضمین عدالت مالیاتی
- کاهش هزینههای حقوقی