تنظیم دفاتر مالی

در میان تمامی گزارشات مالی و مالیاتی، نام دفاتر حسابداری بسیار شنیده می‌شود. دفاتر مالی چیست و چگونه باید آن را تنظیم کرد؟ حسابداران مبتدی همیشه با چالش‌های بزرگی در تهیه گزارش‌هایی که به سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شوند، مواجه هستند. در صورتی که این حسابداران در تنظیم این گزارشات دچار خطا شوند، ممکن است کسب‌وکار با مشکلات جدی رو‌به‌رو شود. برای تنظیم چنین گزارشاتی و ارائه آن به سازمان‌های مختلف، نیاز به تخصص و تجربه وجود دارد، چرا که هرگونه اشتباه می‌تواند پیامدهای سنگینی به همراه داشته باشد. به همین دلیل، استفاده از خدمات حرفه‌ای ثبت گلسار می‌تواند راه حل مناسبی باشد. تیم ثبت گلسار با دانش و تجربه خود، به شما کمک می‌کند تا دفاتر مالی و گزارشات حسابداری‌تان را مطابق با استانداردهای قانونی تنظیم کرده و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با تیم مجرب شرکت ثبت گلسار تماس بگیرید.
درخواست مشاوره

فرم درخواست مشاوره

جهت ارتباط با کارشناسان و دریافت پشتیبانی، می‌توانید با شماره 01391011012 تماس بگیرید و یا از فرم الکترونیکی زیر استفاده کنید. کارشناسان پشتیبانی ثبت گلسار در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

تنظیم دفاتر مالی

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید!

با تیم ثبت گلسار تماس بگیرید و از خدمات مشاوره‌ حرفه‌ای و تخصصی ما بهره‌مند شوید. همراه شما هستیم تا مسیر موفقیت را هموارتر کنیم.
ثبت گلسار

اطلاعات بیشتر در خصوص تنظیم دفاتر مالی

دفاتر حسابداری

امروزه با پیدایش نرم‌افزارهای حسابداری، دفاتری که در گذشته طبق قانون تجارت نگهداری آن‌ها الزامی بود، دیگر به شکل سنتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اکنون بسیاری از اطلاعات این دفاتر در نرم‌افزارهای حسابداری ثبت و نگهداری می‌شوند. به عنوان مثال، دفتر معین در قالب گردش حساب معین در مرور حساب‌ها قابل مشاهده است و دیگر دفاتر مانند دفاتر بدهکار، بستانکار یا دفتر چک‌ها نیز در سیستم‌های حسابداری مدیریت می‌شوند.

با این حال، دو دفتر همچنان طبق قوانین مختلف از جمله قانون تامین اجتماعی، قانون تجارت و قوانین مالیاتی، به صورت فیزیکی وجود دارند و ملزم به استفاده از آن‌ها هستیم: دفتر روزنامه و دفتر کل. این دفاتر باید پیش از پایان سال مالی، از طریق سایت ثبت شرکت‌ها پلمپ و به صورت فیزیکی دریافت شوند. همچنین، این دفاتر باید به صورت ماهانه تحریر شوند.

برای نوشتن این دفاتر، گزارشی در سطح کل از نرم‌افزار حسابداری تهیه شده و طبق آیین‌نامه‌های مربوطه در دفاتر درج می‌شود. ثبت خلاصه ماهانه معاملات در این دفاتر نیازمند استفاده از نرم‌افزار حسابداری مورد تایید سازمان امور مالیاتی است.

برای پلمپ دفاتر روزنامه و کل، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به اداره ثبت شرکت‌ها نیست. باید از طریق سایت ثبت شرکت‌ها با استفاده از امضای الکترونیکی فرد مسئول، اقدام به امضا، پرداخت هزینه‌ها و دریافت دفاتر شود.

عدم پلمپ دفاتر یا عدم نگارش آن‌ها، که به منزله‌ی عدم پلمپ محسوب می‌شود، جرایم سنگینی در پی دارد. بنابراین، ضروری است که پیش از فرا رسیدن سال مالی، اقدامات مربوط به پلمپ دفاتر انجام شود.

طبق قوانین تجارت و تامین اجتماعی، همچنان موظف به پلمپ و تحریر دفاتر روزنامه و کل هستیم. نگارش این دفاتر باید طبق اصول خاصی انجام شود، به طوری که نباید دارای خط‌خوردگی یا صفحات خالی باشند.

یکی از مواردی که ممیز مالیاتی در زمان رسیدگی به امور مالی بررسی می‌کند، دفاتر روزنامه و کل است. ممیز مالیاتی معمولاً یک کپی از صفحه اول دفاتر، شامل تاریخ و شماره پلمپ آن‌ها، درخواست می‌کند. همچنین، هنگام تکمیل تعهد‌نامه بازرسی دفاتر در سایت تامین اجتماعی، شماره پلمپ دفاتر روزنامه و کل نیز مورد نیاز است.

تمامی گزارشات مالی، از جمله تهیه و تنظیم دفاتر حسابداری، نیازمند تخصص و دقت بالایی است. شرکت ثبت گلسار به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات حسابداری در رشت، خدمات مالی و مالیاتی و خدمات تهیه و تنظیم دفاتر مالی، آماده ارائه خدمات حرفه‌ای به شرکت‌ها و کسب‌وکارها است. متخصصین این مجموعه با داشتن آگاهی کامل از قوانین حسابداری، از ابتدا تا انتهای فرایند، شما را در مشاوره و تنظیم دفاتر مالی دقیق همراهی خواهند کرد.
مراقبت و پشتیبانی حرفه‌ای، قیمت‌های مناسب و رقابتی، تعامل و ارتباط موثر می‌تواند از دیگر دلایلی باشد که می‌توان خدمات ثبت گلسار را در رشت انتخاب کرد. همچنین، رضایت مشتریان قبلی گواهی بر کیفیت محصولات و خدمات این شرکت است.

تنظیم دفاتر مالی در گیلان

دفتر روزنامه چیست؟

پس از ثبت اسناد حسابداری باید رویدادهای مالی را به ترتیب تاریخ وقوع در دفتر روزنامه ثبت کرد که تمامی این مراحل توسط حسابداران انجام می‌شود.
پس از ثبت سند‌های حسابداری، رویدادهای مالی به ترتیب تاریخ وقوع توسط حسابدار در دفتر روزنامه ثبت می‌گردند. رویدادهای مالی ابتدا در قالب سند حسابداری توسط نرم‌افزارهای حسابداری ثبت شده و سپس به صورت گزارش دفاتر استخراج می‌شوند. این گزارش از نرم‌افزار دریافت شده و مطابق قوانین، در دفاتر قانونی نوشته می‌شود.

دفتر کل چیست؟

دفتر کل وظیفه مرتب‌سازی، سازماندهی و طبقه‌بندی اسناد حسابداری را بر عهده دارد. با استفاده از دفتر کل، مانده‌گیری از حساب‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر است.
منطق اصلی حسابداری گزارش‌گیری است و به همین دلیل، دفتر کل در حسابداری ایجاد شده است. هدف از این چرخه (ثبت سندهای حسابداری، انتقال به دفتر روزنامه و سپس انتقال به دفتر کل) این است که اشتباهات احتمالی شناسایی و اصلاح شوند و همچنین امکان تهیه گزارش‌های دقیق در ابعاد مختلف کسب‌وکار فراهم شود.
در ماده 8 قانون تجارت، نحوه تنظیم و نوشتن دفتر کل توضیح داده شده است.در دفتر کل، تمام اطلاعاتی که در دفتر روزنامه نوشته شده، به صورت طبقه‌بندی شده و مرتب قرار می‌گیرند.

دفتر کل مانند یک فایل منظم است که همه اطلاعات مهم مالی در آن ثبت می‌شود. این دفتر به ما کمک می‌کند وضعیت مالی کسب‌وکار را بهتر درک کنیم و تصمیمات بهتری بگیریم.

دفتر معین چیست؟

دفتر معین گردش حساب‌ها را به‌صورت جزئی‌تر از حساب کل نمایش می‌دهد. با استفاده از دفتر معین، می‌توان ریز گردش یک حساب را استخراج کرد. از ویژگی‌های دفتر معین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در دفتر معین، هر حساب معین دارای یک صفحه اختصاصی است.
  • با ورود نرم‌افزارهای حسابداری و امکانات گزارش‌گیری آن‌ها، استفاده از دفتر معین در سازمان‌ها کاهش یافته است.
  • دفتر معین الزامات قانونی ندارد، چرا که نگارش دفتر روزنامه و دفتر کل از نظر قانونی الزامی است و شرکت‌ها این دفاتر را به دلیل تعهدات قانونی می‌نویسند.

نگارش و تحریر دفتر معین جزو الزامات قانونی نیست و انجام آن بنا به نیاز سازمان اختیاری است.

پلمپ دفاتر به چه معناست؟

سازمان امور مالیاتی، تمامی گردش‌های مالی شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها را با دقت بررسی می‌کند. یکی از موارد مهمی که توسط این سازمان بررسی می‌شود، دفاتر روزنامه و دفاتر کل است. این دفاتر توسط سازمان امور مالیاتی کشور و اداره ثبت شرکت‌ها تایید و مهر (پلمپ) می‌شوند تا هرگونه تغییر یا سوءاستفاده از اطلاعات ثبت‌شده در آن‌ها غیرممکن شود.
اگر شرکتی دفاتر پلمپ را تکمیل نکند یا به سازمان امور مالیاتی ارائه ندهد، علی‌الرأس خواهد شد. علی‌الرأس شدن یعنی اداره مالیات بر اساس تخمین و بدون استناد به اطلاعات واقعی مالی، مالیات شرکت را تعیین می‌کند که معمولاً باعث افزایش مالیات می‌شود.

نکات مهم در تحریر دفاتر مالی در رشت

  • صحت و دقت: تمام اطلاعات باید به صورت صحیح ثبت شوند.
  • ترتیب زمانی: تراکنش‌ها باید به ترتیب تاریخ و زمان ثبت شوند.
  • شرح کامل: هر تراکنش باید شامل تاریخ دقیق ، شرح کامل و درست مبلغ و حساب‌های مربوط به آن باشد.
  • رعایت قوانین حسابداری: در ثبت تراکنش‌ها باید قوانین و استاندارد‌های حسابداری را رعایت کرد.
  • پشتیبانی مستندات: شامل فاکتور رسیدها، قراردادها و سایر مستندات مالی است. این مستندات به عنوان دلیلی برای تراکنش‌ها و ثبت‌ آن‌ها استفاده می‌شود.
  • نگهداری و حفظ: دفاتر باید به صورت دقیق نگهداری شوند و در موقع مورد نیاز قابل دسترسی باشند.

انجام خدمات دفاتر مالی

چه کسب‌وکارهایی به خدمات تحریر دفاتر مالی در رشت نیاز دارند؟

خدمات تحریر دفاتر مالی در رشت (خدمات دفاتر حسابداری در رشت) برای طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارها اعم از بزرگ و کوچک مورد نیاز است. حتی شرکت‌هایی که تیم حسابداری داخلی دارند، باید در این زمینه از حسابداران متخصص بهره‌مند شوند.
کسب‌وکارهایی که به این خدمات نیاز دارند عبارتند از: شرکت‌های ثبت شده در اداره ثبت شرکت‌ها، صاحبان کسب‌وکارهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده، کسب‌وکارهای دارای حجم معاملات بالا، فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای تجاری مشمول مالیات، اصناف مشمول مالیات، کسب‌وکارهای نوپا و غیره.
تحریر دقیق و منظم دفاتر مالی نیازمند دقت و تخصص است. شرکت ثبت گلسار ارائه دهنده خدمات حسابداری در رشت و تحریر دفاتر مالی در رشت، با بهره‌گیری از تیمی متخصص و مجرب، آماده است تا تمامی نیازهای مالی و حسابداری کسب‌وکار شما در رشت و سراسر کشور را برطرف کند. خدمات ما شامل ثبت دقیق اسناد مالی، تحریر دفاتر روزنامه و کل، تهیه گزارش‌های مالیاتی و ارائه مشاوره مالیاتی در رشت است. شرکت ثبت گلسار با تضمین دقت و کیفیت، به شما کمک می‌کند تا امور مالی خود را به صورت شفاف و مطابق با قوانین جاری کشور مدیریت کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین سوالات در مورد تنظیم دفاتر مالی

خیر، با وجود نرم‌افزارهای حسابداری، دفاتر روزنامه و کل همچنان طبق قوانین باید به صورت فیزیکی تنظیم و پلمپ شوند. اطلاعات این دفاتر معمولاً از گزارش‌های نرم‌افزار حسابداری استخراج می‌شود.

پلمپ دفاتر روزنامه و کل از طریق سایت ثبت شرکت‌ها و با استفاده از امضای الکترونیکی فرد مسئول انجام می‌شود. این فرایند شامل امضا، پرداخت هزینه‌ها و دریافت فیزیکی دفاتر پیش از پایان سال مالی است.

بله، ممیز مالیاتی در زمان رسیدگی به امور مالی، دفاتر روزنامه و کل را بررسی می‌کند و معمولاً کپی صفحه اول دفاتر، شامل تاریخ و شماره پلمپ، درخواست می‌شود.

بله، دفاتر روزنامه و کل باید طبق آیین‌نامه‌های مربوطه به صورت دستی و ماهانه تحریر شوند. این دفاتر نباید خط‌خوردگی یا صفحات خالی داشته باشند.

دفتر کل وظیفه سازماندهی و طبقه‌بندی اسناد حسابداری را بر عهده دارد. اطلاعات دفتر روزنامه در دفتر کل به صورت مرتب و طبقه‌بندی‌شده ثبت می‌شوند تا امکان مانده‌گیری حساب‌ها و تهیه گزارش‌های دقیق فراهم شود.

خیر، نگارش دفتر معین الزامات قانونی ندارد و انجام آن بنا به نیاز سازمان اختیاری است. دفتر معین بیشتر برای نمایش جزئیات و ریزگردش حساب‌ها استفاده می‌شود.

خدمات ما

دیگر خدمات مجموعه ثبت گلسار

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌های خدمات ثبت گلسار