پلمپ دفاتر: اخذ دفاتر قانونی و مالیاتی شرکت‌ها

اخذ دفاتر قانونی و مالیاتی شرکت‌ها

اصطلاحی که به عنوان پلمپ دفاتر رایج شده، به معنی مهر و شماره‌گذاری دفاتر است و باید مطابق قانون تا قبل از پایان سال، در سامانه http://irsherkat.ssaa.ir درخواست پلمپ دفاتر ثبت شود و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت تجاری خود را آغاز کرده‌اند، موظفند عملیات مالی خود را در دفاتر قانونی حسابداری ثبت کنند.

انواع دفاتر قانونی حسابداری به شرح زیر می‌باشد:

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل
  • دفتر دارایی
  • دفتر کپیه

دفتر روزنامه چیست؟

در هنگام پلمپ دفاتر در رشت باید بدانید که دفتر روزنامه، اولین دفتر رسمی است که حسابداران همه روزه  باید رویدادهای مالی واحد تجاری خود را به ترتیب تاریخ در آن ثبت کنند.

دفتر روزنامه به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • دفتر روزنامه عمومی
  • دفتر روزنامه اختصاصی

دفتر روزنامه عمومی:

دفتر روزنامه عمومی دارای دو ستون بدهکار و بستانکار است که اصطلاحا به آن دفتر روزنامه دو ستونی می‌گویند و معمولا برای ثبت معاملات در مؤسسات کوچک، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دفتر روزنامه اختصاصی:

معمولا در موسسات بزرگ برای ثبت منظم‌تر رویدادهای مالی از این نوع دفتر روزنامه استفاده می‌شود.

انواع دفتر روزنامه اختصاصی عبارتند از:
  • دفتر روزنامه خرید
  • دفتر روزنامه پرداخت‌های نقدی
  • دفتر روزنامه فروش
  • دفتر روزنامه دریافت‌های نقدی

دفتر کل چیست؟

دفتر کل، یکی دیگر از دفاتر رسمی است که حسابداران باید رویدادهای مالی واحد تجاری را به تفکیک حساب‌های دارایی، بدهی و سرمایه در آن ثبت کنند.

با توجه به اینکه دفتر کل، نمایانگر باقیمانده هریک از حساب‌هاست، از آن برای تهیه ترازنامه استفاده می‌کنند. اگر شما در مورد تمام این موارد نیاز به مشاوره حرفه‌ای دارید با ما تماس بگیرید، تیم ثبت گلسار خدمات انجام امور حسابداری در رشت و استان گیلان را به صورت تخصصی ارائه می‌کند.

دفتر دارایی چیست؟

دفتر دارایی، یکی دیگر از دفاتر قانونی است که ‌در آن تمام دارایی‌های مشهود، نامشهود، دیون و مطالبات در آن ثبت می‌شود.

در واقع، این دفتر دارایی‌ها و میزان سود و زیان یک واحد تجاری را طی یک سال مالی، در خود دارد.

البته شایان ذکر است که دفتر دارایی مطابق با قوانین و دستورالعمل‌های وزارت دارایی، معرفی شده، اما عملا کاربرد چندانی ندارد و در حال حاضر، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

دفتر کپیه چیست؟

دفتر کپیه، دفتری است که در آن تمام اخبار، مراسلات و صورت‌حساب‌های صادره به ترتیب تاریخ، ثبت می‌شود. البته دفتر کپیه نیز مشابه دفتر دارایی، به دلیل استفاده‌ی شرکت‌ها از سیستم تایپ و بایگانی، کاربرد چندانی ندارد.

جریمه عدم دریافت و تاخیر پلمپ دفاتر قانونی در رشت چیست؟

عدم دریافت، تنظیم و ارسال دفاتر قانونی حسابداری و پلمپ دفتر از سوی شرکت‌ها، مشمول جریمه‌ای معادل 20 درصد مبلغ مالیات خواهد بود. حتی اگر شرکت و یا کسب و کار، فعالیت نداشته و ندارد، ملزم است دفاتر قانونی پلمپ‌شده‌ی خود را پس از دریافت، به صورت سفید به حوزه‌ی مالیاتی خود تسلیم کند تا عدم فعالیت خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام دارد. برای جلوگیری از بروز مشکلات ما با مشاوره تخصصی رایگان در کنار شما هستیم.

آیا به دنبال تیمی متخصص و مجرب برای انجام امور حسابداری و پلمپ دفاتر قانونی کسب‌وکار خود در رشت هستید؟ شرکت ثبت گلسار با بهره‌گیری از کارشناسان متخصص در حوزه حسابداری و خدمات مالیاتی در رشت، آماده ارائه خدمات جامع مالی و مالیاتی به شما می‌باشد. ما با سال‌ها تجربه در این زمینه، اطمینان می‌دهیم که تمامی امور مالی شما با دقت و به صورت حرفه‌ای در سریع‌ترین زمان انجام خواهد شد.

مدارک لازم

مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفاتر: اخذ دفاتر قانونی و مالیاتی شرکت‌ها

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر:

مدارک پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی:
۱-رونوشت کارت ملی متقاضی
۲-رونوشت پروانه کسب
۳-اصل اظهارنامه اخذ شده از سایت
۴-فرم تکمیل شده اظهارنامه
مدارک پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی:
۱-رونوشت کارت ملی مدیر عامل
۲-مهر شرکت
۳-رونوشت روزنامه تاسیس شرکت
۴-آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی

جهت مشاوره آنلاین همین حالا تماس بگیرید!

مجموعه ثبت گلسار برای ارائه خدمات بهتر به شما مشتریان عزیز بستری قوی برای پشتیبانی و ارائه مشاوره فراهم کرده است شما می‌توانید در هر مرحله با مشاوران ثبت گلسار در ارتباط بوده تا تمام ابهامات و مشکلاتتان برطرف شود.
خدمات ما

دیگر خدمات مجموعه ثبت گلسار

دسته‌بندی‌ها

دسته‌بندی‌های خدمات ثبت گلسار