موافقت اصولی چیست؟ روش اخذ و تفاوت موافقت اصولی و جواز تاسیس

تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۹/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۹/۰۳
زمانی که قرار است یک زمین در محدوده شهری تغییر کاربری داده شده و به یک ساختمان تبدیل شود، اخذ مجوز از شهرداری ضروری است. به همین ترتیب، برای شروع فعالیت یک کارخانه نیز، دریافت تاییدیه از وزارت صنعت، معدن و تجارت الزامی است. آغاز هر پروژه یا کسب‌وکاری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اخذ مجوزهای قانونی است که مسیر اجرایی آن را مشخص و شفاف کند. این تأییدیه‌ها، همان موافقت‌های اصولی هستند که بسته به نوع فعالیت و حوزه مرتبط، صادر می‌شوند و نشان‌دهنده تایید اولیه برای آغاز فعالیت به شمار می‌روند. در این مقاله، به بررسی مفاهیم و جزئیات مربوط به این موضوع، انواع  موافقت اصولی و اهمیت دریافت این مجوز می‌پردازیم و در ادامه، تفاوت‌های آن با جواز تاسیس را شرح خواهیم داد تا دیدگاهی جامع نسبت به الزامات قانونی آغاز پروژه‌ها ارائه دهیم به همین دلیل با ثبت گلسار که یک سایت تخصصی برای انجام خدمات اداری، مالیاتی و ثبت شرکت در رشت است همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

موافقت اصولی چیست؟

موافقت اصولی در واقع یک توافق اولیه برای شروع یک فعالیت یا یک پروژه است. باید توجه داشت که موافقت اصولی تنها یک توافق اولیه است و جزئیات دقیق‌تر آن در قراردادهای نهایی مشخص خواهد شد.

توافق اولیه، مجوزی است که برای شروع فعالیت‌هایی مانند پروژه‌های تجاری، فرهنگی، خدماتی، صنعتی یا حتی ساخت یک مجتمع مسکونی و اداری صادر می‌شود. این مجوز، تاییدی اولیه از نظر اقتصادی، فنی و زیست محیطی محسوب می‌شود و معمولاً مدت زمان محدودی دارند، به این ترتیب، در صورت عدم اجرای پروژه در مدت معین، اعتبار آن منقضی می‌شود.

ثبت شرکت در مناطق آزاد مزایای منحصر به فردی دارد و کافی است برای آشنایی با مزایا و روش‌های آن به صفحه ثبت شرکت در انزلی مراجعه کنید.

 

انواع موافقت اصولی

موافقت اصولی به‌طور کلی بر اساس نوع فعالیت و حوزه کاری صادر می‌شوند. از جمله انواع مختلف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  موافقت اصولی ساختمانی
  • موافقت اصولی گردشگری
  •  موافقت اصولی صنعتی
  • موافقت اصولی کشاورزی
  • موافقت اصولی خدماتی

 

هر یک از این مجوزها از سوی مراجع مختلفی مانند شهرداری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و …. صادر می‌شود.

 

موافقت اصولی شهرداری چیست؟

این سوال بهتر است که اینگونه مطرح شود: مجوزی که شهرداری برای شروع اولیه یک پروژه ساختمانی یا عمرانی صادر می‌کند، چه نام دارد و چه شرایطی برای دریافت آن لازم است؟

 

برای ساخت مجتمع‌های مسکونی، اداری، تجاری یا هر نوع ساختمان دیگری در محدوده شهرها، دریافت مجوزهای لازم قبل از آغاز عملیات ساخت و ساز الزامی است. همچنین، برای پروژه‌هایی مانند منازل مسکونی، اداری، پل‌ها، جاده‌ها و موارد مشابه، اخذ مجوز از شهرداری ضروری است.

شهرداری برای صدور موافقت اصولی، مسائل مختلفی از جمله قوانین شهرسازی را بررسی می‌کند تا از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری شود. این مشکلات می‌تواند شامل افزایش حجم بار ترافیکی یا موانع مربوط به رویدادهای طبیعی مانند سیل و زلزله باشد.
بنابراین، پس از بررسی تمامی این موارد از سوی شهرداری و صدور موافقت اصولی، امکان شروع پروژه فراهم می‌شود.

درخواست موافقت اصولی از شهرداری به صورت حضوری انجام می‌شود. برای دریافت این مجوز، مالک یا سازنده باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و مدارک لازم شامل سند مالکیت، کارت شناسایی، وکالت‌نامه و قبوض آب، برق، گاز و تلفن را به همراه داشته باشد. پس از ارسال درخواست و مدارک به شهرداری، کارشناس مربوطه مدارک را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی پرونده برای تصویب نهایی به شهرداری منطقه ارسال می‌شود که مقررات و اصول درخواست رعایت شده باشد.

با بررسی نقشه بردار و کارشناس شهرداری از محل ملک، گزارش بازدیدی به شهرداری ارسال شده و کارشناسان شهرداری پس از انجام بررسی‌های لازم، در صورتی که تمامی قوانین و مقررات ساختمانی، از جمله تراکم ساختمان و پرداخت هزینه‌های مربوطه رعایت شده باشد، موافقت‌نامه الکترونیکی را امضا می‌کنند. در نهایت، برای دریافت موافقت اصولی شهرداری باید به دبیرخانه مراجعه کرد. شما برای تمامی امور اداری و مشاوره مالیاتی در رشت می‌توانید از خدمات ثبت گلسار استفاده کنید.

موافقت اصولی صنعت معدن تجارت

موافقت اصولی از وزارت صنعت، معدن و تجارت یک مجوز اولیه است که به افراد یا شرکت‌ها اجازه می‌دهد طرح پیشنهادی خود برای راه‌اندازی یک واحد صنعتی، معدنی یا تجاری را آغاز کنند. این مجوز نشان می‌دهد که ایده یا پروژه ارائه‌شده، از نظر اقتصادی، فنی و قانونی قابل اجرا است.

این موافقت نامه زمانی مورد نیاز است که قصد راه‌اندازی یک کارخانه، کارگاه، معدن، واحد تجاری یا تولیدی وجود داشته باشد.

 

سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید و معمولاً باعث اشتباه می‌شود این است: آیا موافقت اصولی و جواز تاسیس در راه‌اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی یکسان هستند؟

در پاسخ باید گفت که، موافقت اصولی و جواز تاسیس دو مجوز متفاوت هستند. در برخی مواقع، فرایند صدور این دو مجوز به قدری به هم نزدیک است که متقاضیان یا حتی برخی مراجع، این دو مفهوم را معادل در نظر می‌گیرند. اما در واقع، موافقت اصولی یک مرحله پیش از جواز تاسیس است و صدور آن به معنای صدور جواز تاسیس نیست.

 

موافقت اصولی صنعت معدن تجارت

موافقت اصولی پروانه ساختمانی

موافقت اصولی پروانه ساختمانی، اولین قدم برای شروع ساخت‌وساز است و از سوی شهرداری یا سایر مراجع ذی‌صلاح صادر می‌شود.

این مجوز به معنای تایید کامل پروژه نیست، بلکه شرط اولیه برای ورود به مرحله دریافت پروانه ساختمانی محسوب می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت موافقت اصولی پروانه ساختمانی عبارتند از: سند مالکیت، نقشه‌های اولیه ساختمانی، مدارک هویتی مالک یا نماینده قانونی، قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن.

تفاوت موافقت اصولی پروانه ساختمانی و موافقت اصولی شهرداری

موافقت اصولی پروانه ساختمانی مرحله‌ای جزئی‌تر و تخصصی‌تر از موافقت اصولی شهرداری است و باید بعد از دریافت موافقت اصولی شهرداری برای دریافت این مجوز اقدام شود.

در این مرحله، جزئیات طرح ساختمانی توسط مهندسین ناظر و کارشناسان شهرداری بررسی می‌شود.

مواردی که برای دریافت این مجوز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد شامل نقشه‌ها، محاسبات و مشخصات فنی ساختمان است.

مدت اعتبار موافقت اصولی

مدت اعتبار موافقت اصولی بسته به نوع فعالیت، قوانین و مقررات هر منطقه و همچنین مرجع صادرکننده آن متفاوت است. به‌طور کلی، مدت اعتبار موافقت اصولی محدود است و بعد از گذشت مدت زمان مشخص، باید تمدید شود. به‌عنوان‌مثال، موافقت اصولی برای ساخت یک ساختمان مسکونی ممکن است مدت اعتبار متفاوتی با موافقت اصولی برای احداث یک کارخانه داشته باشد.

نکته‌ی مهم درباره این مجوز آن است که اگر پس از انقضای موافقت اصولی اقدام به تمدید آن نشود، ادامه کار غیرقانونی خواهد بود و مجوز باطل می‌شود و همانند ثبت برند در رشت باید به این موضوع توجه کرد.

همانطور که در ابتدای مقاله به تعریف موافقت اصولی پرداختیم و متوجه شدیم که این مجوز اولین گام برای آغاز هر پروژه است، در ادامه به بررسی جواز تاسیس خواهیم پرداخت که گام بعدی برای شروع فعالیت‌های قانونی پروژه‌ها به شمار می‌رود.

جواز تاسیس چیست؟

جواز تاسیس، مجوزی است که توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی صادر می‌شود و معمولاً اولین قدم رسمی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار صنعتی یا تولیدی محسوب می‌شود و تاییدی بر وجود شرایط لازم و اولیه برای اجرای آن پروژه است.

از مزایای دریافت جواز، می‌توان به دسترسی به تسهیلات بانکی، امکان شرکت در مزایده‌ها و مناقصات دولتی، ثبت برند و علائم تجاری و ….. اشاره کرد. همچنین، برای دریافت این مجوز مراحلی باید طی شود که عبارتند از: ارائه طرح توجیهی، انتخاب محل پروژه، بررسی و ارزیابی توسط سازمان‌های مرتبط و صدور جواز تاسیس.

 

دلایل گرفتن جواز تاسیس

گرفتن جواز تاسیس یکی از نیازهای اصلی برای شروع هر نوع فعالیت است. این جواز یک مجوز رسمی محسوب می‌شود که به شما اجازه می‌دهد فعالیت خود را به صورت قانونی انجام دهید. برای افزایش اعتبار کارتان و استفاده از مزایای قانونی و حمایتی دولت، گرفتن این جواز ضروری است.

با داشتن جواز تاسیس، می‌توانید با خیال راحت و به طور قانونی وارد فضای کسب‌وکار شوید و از امکانات و حمایت‌های دولتی استفاده کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت جواز تاسیس

در صورت حقیقی بودن، ارائه مدارک هویتی برای اخذ این مجوز الزامی است. اما در صورت حقوقی بودن، علاوه بر مدارک هویتی و کارت پایان خدمت مدیرعامل شرکت، مدارکی همچون روزنامه تاسیس، اساسنامه و آخرین روزنامه تغییرات مربوط به تمدید هیئت‌مدیره شرکت نیز باید ارائه شود.

اگر میان ثبت شرکت یا موسسه شک دارید، پیشنهاد می‌شود به مقاله تفاوت موسسه و شرکت در مالیات مراجعه کنید.

تفاوت موافقت اصولی و جواز تاسیس

فرق موافقت اصولی و جوازکسب

موافقت اصولی و جواز تاسیس دو مجوزی هستند که اغلب در شروع یک کسب‌وکار با آن‌ها مواجه می‌شویم. هر دو مجوز اهمیت زیادی دارند، اما تفاوت‌های اساسی بین آن‌ها وجود دارد.

موافقت اصولی به منزله چراغ سبز اولیه‌ای است که نشان می‌دهد ایده مورد نظر قابلیت اجرا دارد. جواز تاسیس نیز مجوزی است که امکان آغاز قانونی کسب‌وکار را فراهم می‌کند. به طور خلاصه، موافقت اصولی مانند یک تاییدیه اولیه است که اجازه ورود به مراحل بعدی را می‌دهد و جواز تاسیس مجوزی است که امکان شروع رسمی فعالیت را ایجاد می‌کند.

مراحل و مدارک لازم برای دریافت این دو مجوز، بسته به نوع فعالیت و منطقه جغرافیایی ممکن است متفاوت باشد. بنابراین، قبل از شروع مراحل اخذ، بهتر است با سازمان صنعت، معدن و تجارت یا سایر مراجع ذی‌صلاح مشورت شود.

 

سخن پایانی

موافقت اصولی و جواز تاسیس دو رکن اصلی و مکمل یکدیگر برای آغاز مسیر یک پروژه یا فعالیت قانونی است. یک پروژه با دریافت موافقت اصولی در‌واقع یک مهر تایید برای اجرای ایده یا طرح دریافت کرده و در مقابل، جواز تاسیس مرحله‌ی تکمیلی است که امکان شروع قانونی و عملیاتی فعالیت را فراهم می‌کند.

هرچند این دو مجوز نقش متفاوتی دارند، اما به‌طور کلی در مسیر قانونی شدن پروژه‌ها و ایجاد بستر مناسب برای موفقیت آن‌ها، اهمیت بسیاری دارند.

اگر برای دریافت موافقت اصولی یا جواز تاسیس به راهنمایی یا خدمات حرفه‌ای نیاز دارید، ثبت گلسار با تجربه‌ای گسترده در زمینه انجام امور ثبتی و خدمات حسابداری در رشت، آماده ارائه خدمات مشاوره، تکمیل مدارک و پیگیری‌های لازم است. ما با پشتیبانی حرفه‌ای، قیمت‌های مناسب و تعامل موثر، در کنار شما هستیم تا مسیر آغاز فعالیت‌های قانونی و موفقیت‌آمیزتان را هموار کنیم.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید!

با تیم ثبت گلسار تماس بگیرید و از خدمات مشاوره‌ حرفه‌ای و تخصصی ما بهره‌مند شوید. همراه شما هستیم تا مسیر موفقیت را هموارتر کنیم.
سوالات متداول

مهم‌ترین سوالات در مورد موافقت اصولی چیست؟ روش اخذ و تفاوت موافقت اصولی و جواز تاسیس

خیر، موافقت اصولی تنها یک تاییدیه اولیه است. برای آغاز عملیات اجرایی باید مجوزهای نهایی و سایر مدارک لازم را از مراجع مربوطه دریافت کرد.

بسته به نوع فعالیت، موافقت اصولی توسط سازمان‌های مختلفی مانند شهرداری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان میراث فرهنگی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و سایر نهادهای مرتبط صادر می‌شود.

عدم تطابق با قوانین شهرسازی، مشکلات مرتبط با نقشه‌های ارائه‌شده، تاثیرات منفی بر ترافیک یا محیط زیست، و نداشتن مدارک کافی از عوامل اصلی رد درخواست هستند.

1.ارائه درخواست به صورت حضوری از طریق دفاتر پیشخوان دولت.
2.ارسال مدارک به شهرداری و بررسی اولیه توسط کارشناسان.
3.بازدید کارشناسان از محل ملک و تهیه گزارش.
4.بررسی نقشه‌ها و رعایت قوانین ساختمانی.
5.پرداخت هزینه‌های مربوطه و دریافت موافقت اصولی الکترونیکی از دبیرخانه شهرداری.

سند مالکیت، کارت شناسایی مالک یا سازنده، وکالت‌نامه (در صورت وجود وکیل)، قبوض آب، برق، گاز و تلفن.

خیر، آغاز هر نوع پروژه ساختمانی یا عمرانی در محدوده شهری بدون اخذ موافقت اصولی از شهرداری یا سازمان‌های ذی‌ربط غیرقانونی است و ممکن است منجر به توقف پروژه یا جریمه شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *